HemosIL Heparin(发色底物法测定肝素)
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HemosIL®
In-vitro Diagnostikum
De uso diagnóstico in vitro
Dispositif mèdical de diagnostic in vitro
Per uso diagnostico in vitro
Dispositivo médico para utilização em diagnóstico in vitro Chargen-Bezeichnung
Identificación número de lote
Désignation du lot
Numero del lotto
Número de lote
Verwendbar bis
Caducidad
Utilisable jusqu’à
Da utilizzare prima del
Data límite de utilização
Festgelegte T emperatur
T emperatura de Almacenamiento
T empératures limites de conservation
Limiti di temperatura
Límite de temperatura
Beilage beachten
Consultar la metódica
Lire le mode d’emploi
Vedere istruzioni per l’uso
Consultar as instruções de utilização
Kontrollen
Control
Contrôle
Controllo
Controlo
Biologisches Risiko
Riesgo biológico
Risque biologique
Rischio biologico
Risco biológico
Hergestellt von
Fabricado por
Fabricant
Prodotto da
Fabricado por
Bevollmächtigter
Representante autorizado
Mandataire
Rappresentanza autorizzata
Representante autorizado
Aplicación
T est Cromogénico automatizado para la determinación cuantitativa de la actividad de Heparina no Fraccionada (UFH) y de Heparina de Bajo Peso Molecular (LMWH) en plasma humano citratado para los Sistemas de Coagulación IL.
Principio
glicosaminoglicano reside en su habilidad para acelerar (hasta 2000 veces) el efecto inhibidor de la antitrombina sobre las proteasas de la coagulación. En los últimos años se ha demostrado que la LMWH, además de ser tan útil terapéuticamente como la UFH, tiene una vida media más larga.
El kit Heparina es una técnica basada en un substrato cromogénico sintético y la inactivación del FXa. El nivel de la Heparina en el plasma de los pacientes es medido automáticamente en los sistemas de coagulación IL en dos etapas:
1. La Heparina es analizada como un complejo con la antitrombina presente en la muestra. La concentración
de este complejo es dependiente de la disponibilidad de antitrombina. Para obtener una concentración más constante de antitrombina, se añade antitrombina humana purificada al plasma del test.1 El Factor Xa se añade en exceso y es neutralizado por el complejo antitrombina-heparina.
2. El Factor Xa residual es cuantificado con un sustrato cromogénico sintético. La Paranitroanilina liberada es
medida cinéticamente a 405 nm siendo su nivel inversamente proporcional a la actividad de la Heparina de la muestra.2
Dado que las diferentes clases de Heparina (tanto UFH como LMWH) tienen su propia actividad específica anti-factor Xa, la misma clase de heparina usada en el tratamiento del paciente debe usarse en la calibración de la curva estándar.3,4
Composición
El kit Heparin consta de:
S Chromogenic substrate (N° Cat. 00020009410): 1 x 4 mL vial de substrato cromogénico liofilizado S-2765, N-α-Z-D-Arg-Gly-Arg-pNA.2HCL (3 mg/vial) y estabilizantes.
E Factor Xa reagent (N° Cat. 00020009420): 1 x 5 mL vial de una preparación liofilizada que contiene
Factor bovino Xa (68 nkat/vial), tampón T ris, EDT A, cloruro sódico y Albúmina de suero bovino.
A Antithrombin (N° Cat. 00020009430): 1 x 3 mL vial de una preparación liofilizada que contiene
Antitrombina humana (3 IU/vial), tampón T ris, EDT A, cloruro sódico y Albúmina de suero bovino.
B Buffer (N° Cat. 00020009440): 1 x 8 mL vial de solución concentrada que contiene tampón T ris, pH 8,4,
EDT A, cloruro sódico y detergente.
PRECAUCIÓN:
El material usado en este producto ha sido verificado por los métodos aprobados por la FDA y encontrado
no reactivo al Antígeno de Superficie de la Hepatitis B (HBsAg), Anti-HCV y anticuerpos HIV. Manejar con precaución como si fuese potencialmente infeccioso.5
Indicaciones de Peligro: Ninguna
Frases de Riesgo: Ninguna
Frases de Seguridad: Ninguna
T odos los productos derivados de animales deberán manejarse como potencialmente infecciosos.
Este reactivo es para diagnóstico in vitro.
Preparación
Chromogenic substrate: Disolver el contenido de cada vial con 4 mL de agua tipo CLR de CLSI.6 Cerrar el vial y homogeneizar suavemente. Asegurarse de la completa disolución del producto. Mantener el reactivo entre 15 y 25°C durante 30 minutos. Mezclar por inversión del vial antes de su uso.
Factor Xa reagent: Disolver el contenido de cada vial con 5 mL de agua tipo CLR de CLSI.6 Cerrar el vial y homogeneizar suavemente. Asegurarse de la completa disolución del producto. Mantener el reactivo entre 15 y 25°C durante 30 minutos. Mezclar por inversión del vial antes de su uso.
Antithrombin: Disolver el contenido de cada vial con 3 mL de agua tipo CLR de CLSI.6 Cerrar el vial y homogeneizar suavemente. Asegurarse de la completa disolución del producto. Mantener el reactivo entre 15 y 25°C durante 30 minutos. Mezclar por inversión del vial antes de su uso.
Buffer: Diluir la cantidad necesaria de T ampón concentrado 1:10 (1+9) con agua tipo CLR de CLSI.6 Mezclar antes de su uso.
Working buffer (Diluyente funcional): A 24 mL de T ampón diluido, añadir 1 mL de reactivo reconstituido de Antitrombina.
Nota: Una opalescencia instantánea ocurrirá temporalmente al reconstituir los reactivos liofilizado, pero desaparecerá en un par de minutos.Conservación y estabilidad de los reactivos
Los reactivos que no hayan sido abiertos son estables hasta la fecha de caducidad indicada en el vial si se
mantienen a 2-8°C.
Chromogenic substrate - Estabilidad después de la reconstitución: 7 días a 15°C, 3 meses a 2-8°C en el vial
original ó 48 horas a 15°C en los sistemas ACL Futura/ACL Advance y Familia ACL TOP®.
Factor Xa reagent - Estabilidad después de la reconstitución: 7 días a 15°C, 3 meses a 2-8°C en el vial original
ó 48 horas a 15°C en los sistemas ACL Futura/ACL Advance y Familia ACL TOP.
Antithrombin - Estabilidad después de la reconstitución: 3 meses a 2-8°C en el vial original.
Buffer - El reactivo abierto es estable 3 meses a 2-8°C.
Working buffer (Diluyente funcional) - Estabilidad después de su preparación: 7 días a 15°C y 2-8°C en un
vial cerrado ó 48 horas a 15°C en los sistemas ACL Futura/ACL Advance y Familia ACL TOP.
Para obtener una estabilidad óptima del reactivo reconstituido, sugerimos que acabado el trabajo, conserve el
reactivo en su vial original almacenado en nevera entre 2 y 8°C.
Método de Ensayo
Seguir las instrucciones de la técnica de acuerdo al Manual del Operador de los instrumentos IL o bien al
Manual de Aplicaciones.
Nota: Se recomienda un ciclo de lavado después de cada sesión de ensayos de Heparina en los modelos ACL
Clásicos (100-7000).
Recolección y Preparación de las muestras
trisódico. Para la recolección, manejo y conservación del plasma seguir las recomendaciones del documento
H21-A5 de la CLSI.7
Estandarización
Para la preparación del estándar de 0.8 U/ml utilice la misma heparina que la empleada para la terapia del
paciente.
Atención: para preparar el estándar de 0.8 U/mL deberá utilizarse plasma calibrador o un Pool de Plasma
Normal (NPP), dependiendo del analizador que se vaya a emplear.
Familia ACL TOP: preparar el estándar de 0.8 U/ mL utilizando Pool de Plasma Normal (NPP).
ACL Futura/ACL Advance: tal y como indica el Manual del Operador, para preparar el estándar de 0.8 U/ mL
deberá utilizarse plasma calibrador.
ACL ELITE/ELITE PRO/8/9/10000: tal y como indica el Manual del Operador, para preparar el estándar de 0.8
U/ mL debería utilizarse plasma calibrador.
ACL Clásico (100-7000): tal y como indica el Manual del Operador, para preparar el estándar de 0.8 U/ mL
debería utilizarse Pool de Plasma Normal (NPP).
Reactivos adicionales y plasmas de control
Los siguientes reactivos no se suministran con el kit y deberán pedirse por separado.
Américas y Pacific Rim Europa
N° Cat. N° Cat.
Plasma de Calibración 0020003700 0020003700
Agente de Limpieza 0009831700 0009831700
Agente de Limpieza 0009832700 0009832700
Control de Calidad
Para realizar un programa completo de control de calidad, se recomienda el uso de dos niveles de control.8
T anto el Control Heparina Bajo*, como el Control Heparina Alto* están diseñados específicamente para este
programa. Cada laboratorio debe establecer su propia media y desviación estándar, asimismo establecer un
programa de Control de Calidad para monitorizar los resultados de su laboratorio. Los controles deben ser
usados como mínimo una vez dentro del turno de 8 horas, de acuerdo a la normativa de Buenas Prácticas
en el Laboratorio. Referirse al Manual del Operador para información adicional. Consultar la publicación de
Westgard y col. para una identificación y resolución de situaciones anormales del Control de Calidad.9
Resultados
Los resultados de la Heparina se informan en U/mL. Referirse al Manual del Operador para información
adicional.
Limitaciones/Interferencias
Concentraciones de Hemoglobina hasta 200 mg/dL, Bilirrubina hasta 20 mg/dL y T riglicéridos hasta 700 mg/dL
no alteran los resultados de la Heparina en los ACL Futura/ACL Advance.
Concentraciones de Hemoglobina hasta 375 mg/dL, Bilirrubina hasta 25 mg/dL y T riglicéridos hasta 1630
mg/dL no alteran los resultados de la Heparina en la Familia ACL TOP.
Valores esperados
actividad de la heparina debe estar en el rango de actividad recomendado por el fabricante del fármaco.10
Características técnicas
Precisión:
Se evaluó la precisión intraserie y total (serie a serie y dia a dia) a partir de múltiples series utilizando dos
niveles de muestras tanto para la Heparina UFH como para la Heparina LMWH.
Familia ACL Media (U/mL) CV % (Intraserie) CV % (Total)
UFH 0,77 1,84 2,18
UFH 0,23 7,76 8,23
LMWH 0,79 2,68 3,09
LMWH 0,23 7,99 9,69
ACL Futura/ACL Advance Media (U/mL) CV % (Intraserie) CV % (Total)
UFH 0,79 3,0 6,6
UFH 0,52 5,7 7,3
UFH 0,26 9,1 10,0
LMWH 0,76 4,1 4,5
LMWH 0,42 6,2 7,9
LMWH 0,22 10,7 11,9
Familia ACL TOP Media (U/mL) CV % (Intraserie) CV % (Total)
UFH 0,82 1,8 6,4
UFH 0,53 3,4 4,3
UFH 0,25 4,6 8,5
LMWH 0,86 2,4 4,4
LMWH 0,49 6,1 8,2
LMWH 0,25 5,7 11,3
Correlación:
Sistema Pendiente Intersección r Método de Comparación
Familia ACL 0,968 0,014 0,988 IL Heparina (Xa)
ACL Futura/ 0,944 0,035 0,989 IL Heparina (Xa)
ACL Advance
Familia ACL TOP 1,012 -0,005 0,992 HemosIL Heparina (Xa)
en ACL Advance
Estos resultados de precisión y correlación se obtuvieron utilizando lotes específicos de reactivos y controles.
Linealidad:
Sistema
Familia ACL y ACL Futura/ACL Advance 0 - 1,0 U/mL
Familia ACL TOP 0 - 1,1 U/mL
Verwendung
Automatisierter chromogener T est zur quantitativen Bestimmung der Aktivität von unfraktionierten oder niedermolekularen Heparinen in menschlichem Plasma auf IL-Analysensystemen.
Testprinzip und Zusammenfassung
Heparin ist der am häufigsten eingesetzte antithrombotische Wirkstoff. Die biologische Aktivität der sulfatierten Glykosaminoglykane beruht auf ihrer Fähigkeit den inhibitorischen Effekt des Antithrombin auf die Gerinnungsproteasen um das bis zu 2000-fache zu beschleunigen. In den letzten Jahren wurde gezeigt, dass niedermolekulare Heparine ebenso wie unfraktionierte Heparine zur Therapie eingesetzt werden können und zudem eine längere Halbwertszeit besitzen.
Der Heparin T estkit basiert auf einem synthetischen chromogenen Substrat über die Inaktivierung von Faktor Xa. Der Heparin-Spiegel des Patientenplasmas wird mit IL Gerinnungssystemen automatisch gemessen:
1. Heparin bildet mit dem in der Probe vorhanden Antithrombin einen Komplex. Die Konzentration dieses
Komplexes ist von der Verfügbarkeit des Antithrombin abhängig. Um eine möglichst konstante Konzentration an Antithrombin zu erhalten, wird gereinigtes menschliches Antithrombin der Probe zugeführt.1 Faktor Xa wird im Überschuss zugegeben und durch den Heparin-Antithrombin-Komplex neutralisiert.
2. Die Restaktivität von Faktor Xa wird mit einem synthetischen chromogenen Substrat gemessen. Das
freigesetzte Paranitroanilin wird kinetisch bei einer Wellenlänge von 405 nm erfasst und ist umgekehrt proportional zum Heparin Spiegel der Probe.2
Da verschiedene Arten von unfraktionierten und niedermolekularen Heparinen unterschiedliche spezifische Anti-Faktor Xa-Aktivitäten aufweisen, sollte bei der Kalibration der Standardkurve immer dasselbe Heparin wie in der Patientenprobe eingesetzt werden.3,4
Inhalt
Die Heparin Packung enthält:
S Chromogenic substrate (Art. Nr. 00020009410): 1 Flasche x 4 mL lyophilisiertes chromogenes Substrat [S-2765, N-α-Z-D-Arg-Gly-Arg-pNA.2HCl (3 mg/Flasche)].
E Factor Xa reagent (Art. Nr. 00020009420): 1 Flasche x 5 mL eines lyophilisierten Präparates, das Faktor
Xa bovinen Ursprungs (68 nkat/Flasche), T ris-Puffer, EDT A, Natriumchlorid und bovines Serum-Albumin enthält.
A Antithrombin (Art. Nr. 00020009430): 1 Flasche x 3 mL eines lyophilisierten Präparates, das Human-
Antithrombin (3 IU/Flasche), T ris-Puffer, EDT A, Natriumchlorid und bovines Serum-Albumin enthält.
B Buffer (Art. Nr. 00020009440): 1 Flasche x 8 mL einer konzentrierten Lösung, die T ris-Puffer, pH 8,4,
EDT A, Natriumchlorid und Detergenz enthält.
WARNUNG:
Das verwendete Material wurde mit FDA anerkannten T estmethoden auf HIV 1/2-Antikörper, Hepatitis-B-Antigen und HCV-Antigen geprüft. Bitte beachten Sie die Bestimmungen zum Umgang mit potentiell infektiösen Materialien.5
Gefahrenklasse: keine
Risikoeinstufung: keine
Sicherheitseinstufung: keine
Alle Tierprodukte sollten als potentiell infektiös behandelt werden.
Dieses Produkt ist nur für die in vitro Diagnostik geeignet.
Herstellung
Chromogenic substrate: Zum Inhalt einer Flasche wird 4 mL CLSI Wasser (CLRW) oder vergleichbares (z. B. Aqua bidest.) pipettiert und durch leichtes Schwenken gelöst.6 Nach vollständiger Rekonstitution wird das Reagenz 30 Minuten bei 15-25°C inkubiert und dann unter vorsichtigem Schwenken erneut gemischt.
Factor Xa reagent: Zum Inhalt einer Flasche wird 5 mL CLSI Wasser (CLRW) oder vergleichbares (z. B. Aqua bidest.) pipettiert und durch leichtes Schwenken gelöst.6 Nach vollständiger Rekonstitution wird das Reagenz 30 Minuten bei 15-25°C inkubiert und dann unter vorsichtigem Schwenken erneut gemischt. Antithrombin: Zum Inhalt einer Flasche wird 3 mL CLSI Wasser (CLRW) oder vergleichbares (z. B. Aqua bidest.) pipettiert und durch leichtes Schwenken gelöst.6 Nach vollständiger Rekonstitution wird das Reagenz 30 Minuten bei 15-25°C inkubiert und dann unter vorsichtigem Schwenken erneut gemischt.
Buffer: Die benötigte Menge des konzentrierten Diluents 1:10 (1+9) mit CLSI Wasser (CLRW) oder vergleichbares (z. B. Aqua bidest.) verdünnen.6 Vor dem Gebrauch mischen.
Working buffer (Arbeitslösung): Zu 24 mL verdünntem Puffer wird 1 mL des rekonstituierten Antithrombin Reagenzes zugegeben.
Hinweis: Auftretende T rübungen verschwinden innerhalb kurzer gerung und Haltbarkeit
Die ungeöffneten Reagenzien sind bei Lagerung zwischen 2-8°C bis zu dem auf dem Etikett angegebenen
Verfallsdatum haltbar.
Chromogenic substrate - Haltbarkeit nach Rekonstitution:
- bei 15°C in der Originalflasche: 7 T age
- bei 2-8°C in der Originalflasche: 3 Monate
- bei 15°C in ACL Futura/ACL Advance und Systemen der ACL TOP® Familie: 48 Stunden
Factor Xa reagent - Haltbarkeit nach Rekonstitution:
- bei 15°C in der Originalflasche: 7 T age
- bei 2-8°C in der Originalflasche: 3 Monate
- bei 15°C in ACL Futura/ACL Advance und Systemen der ACL TOP® Familie: 48 Stunden
Antithrombin - Haltbarkeit nach Rekonstitution:
- bei 2-8°C in der Originalflasche: 3 Monate
Buffer - geöffnetes Reagenz:
- bei 2-8°C in der Originalflasche: 3 Monate
Working buffer (Arbeitslösung) - Haltbarkeit nach Herstellung:
- bei 15°C im geschlossenen Behälter: 7 T age
- bei 2-8°C im geschlossenen Behälter: 7 T age
- bei 15°C in ACL Futura/ACL Advance und Systemen der ACL TOP® Familie: 48 Stunden
Für eine optimale Haltbarkeit sollten die Reagenzien nach dem Gebrauch aus dem Gerät entnommen und im
Kühlschrank bei 2-8°C in der Originalflasche aufbewahrt werden.
Bestimmungsansatz
Die ausführliche Beschreibung des Bestimmungsansatzes ist dem Geräte-Bedienerhandbuch und/oder dem
Applikationshandbuch zu entnehmen.
Hinweis: Es wird empfohlen im Anschluss an den Heparin T est einen Reinigungszyklus am ACL Classic (ACL
100-7000) durchzuführen.
Probenmaterial und -gewinnung
9 T eile frisches venöses Blut und 1 T eil T rinatriumcitratlösung werden sorgfältig in einem silikonisierten
Glasröhrchen gemischt. Hinweise zur Aufbereitung des Blutes sind den Empfehlungen des Deutschen Instituts
für Normung - DIN 58 905 - oder dem CLSI Document H21-A5 zu entnehmen.7
Standardisierung
Zur Herstellung des 0,8 U/mL Standards sollte dasselbe Heparin wie in der Patientenprobe eingesetzt werden.
Hinweis: Zur Herstellung des 0,8 U/mL Standards wird in Abhängigkeit vom verwendeten Gerät entweder
Kalibrationsplasma oder Normalpoolplasma (NPP) eingesetzt.
ACL TOP Familie: Normalpoolplasma (NPP) sollte zur Herstellung des 0,8 U/mL Standards eingesetzt werden.
ACL Futura/ACL Advance: Wie dem Bedienerhandbuch zu entnehmen ist, sollte Kalibrationsplasma zur
Herstellung des 0,8 U/mL Standards eingesetzt werden.
ACL ELITE/ELITE PRO/8/9/10000: Wie dem Bedienerhandbuch zu entnehmen ist, sollte Kalibrationsplasma
zur Herstellung des 0,8 U/mL Standards eingesetzt werden.
ACL Classic (ACL 100-7000): Wie dem Bedienerhandbuch zu entnehmen ist, sollte Normalpoolplasma (NPP)
zur Herstellung des 0,8 U/mL Standards eingesetzt werden.
Zusätzliche Reagenzien und Kontrollplasmen
Die folgenden Reagenzien sind nicht in der Packung enthalten und müssen zusätzlich bestellt werden:
Amerikan. und Pazifischer Raum Europa
Art. Nr. Art. Nr.
Kalibrationsplasma 0020003700 0020003700
Reinigungslösung 0009831700 0009831700
Reinigungslösung 0009832700 0009832700
Qualitätskontrolle
pathologischen Bereich zu überprüfen.8 Es wird empfohlen, als Kontrollmaterial die oben angegebenen
Kontrollen zu verwenden. Die Bereiche sind der jeweiligen Packungsbeilage zu entnehmen. Jedes Labor sollte
seinen eigenen Kontrollbereich ermitteln. Spätestens nach jeweils 8 Stunden sollte eine Qualitätskontrolle
durchgeführt werden. Algorithmen zur Beurteilung der Qualitätskontrollergebnisse siehe z.B Westgard et al.9
Siehe auch “Richtlinien der Bundesärztekammer zur Qualitätssicherung quantitativer
laboratoriumsmedizinischer Untersuchungen” in der jeweils gültigen Fassung.
Ergebnisse
Heparin Ergebnisse werden in U/mL dargestellt. Zusätzliche Informationen sind dem Bedienerhandbuch zu
entnehmen.
Einschränkungen
Heparin Ergebnisse auf ACL- und ACL Futura/ACL Advance-Analysensystemen werden durch Konzentrationen
an Hämoglobin bis zu 200 mg/dL, Bilirubin bis zu 20 mg/dL und T riglyceriden bis zu 700 mg/dL nicht beeinflusst.
Heparin Ergebnisse auf Systemen der ACL TOP® Familie werden durch Konzentrationen an Hämoglobin bis zu
375 mg/dL, Bilirubin bis zu 25 mg/dL und T riglyceriden bis zu 1630 mg/dL nicht beeinflusst.
Referenzbereiche
Um einen optimalen Effekt bei einem minimierten Risiko bezüglich Blutungen oder thrombotischen
Komplikationen zu erzielen, sollte die Heparin-Aktivität in dem vom Heparin-Hersteller empfohlenen Bereich
liegen.10
Testcharakteristik
Präzision Die Präzision im Lauf und von T ag zu T ag wurde in mehreren Läufen unter Verwendung von je
zwei unterschiedlichen Konzentrationen mit unfraktioniertem (UFH) und niedermolekularem Heparin (LMWH)
ermittelt.
ACL Familie Mittelwert (U/mL) VK % (im Lauf) VK % (Tag zu Tag)
unfrakt. Heparin 0,77 1,84 2,18
unfrakt. Heparin 0,23 7,76 8,23
niedermolek. Heparin 0,79 2,68 3,09
niedermolek. Heparin 0,23 7,99 9,69
ACL Futura/
ACL Advance Mittelwert (U/mL) VK % (im Lauf) VK % (Tag zu Tag)
unfrakt. Heparin 0,79 3,0 6,6
unfrakt. Heparin 0,52 5,7 7,3
unfrakt. Heparin 0,26 9,1 10,0
niedermolek. Heparin 0,76 4,1 4,5
niedermolek. Heparin 0,42 6,2 7,9
niedermolek. Heparin 0,22 10,7 11,9
ACL TOP Familie Mittelwert (U/mL) VK % (im Lauf) VK % (Tag zu Tag)
unfrakt. Heparin 0,82 1,8 6,4
unfrakt. Heparin 0,53 3,4 4,3
unfrakt. Heparin 0,25 4,6 8,5
niedermolek. Heparin 0,86 2,4 4,4
niedermolek. Heparin 0,49 6,1 8,2
niedermolek. Heparin 0,25 5,7 11,3
Korrelation:
System Steigung Ordinatenabschnitt r Referenzmethode
ACL Familie 0,968 0,014 0,988 IL Heparin (Xa)
ACL Futura/ 0,944 0,035 0,989 IL Heparin (Xa)
ACL Advance
ACL TOP Familie 1,012 -0,005 0,992 HemosIL Heparin (Xa) am
ACL Advance
D ie Präzisions- und Korrelationsergebnisse sind mit spezifischen Reagenzien- und Kontrollchargen ermittelt
worden.
Linearität:
System
ACL Familie und ACL Futura/ACL Advance 0 - 1,0 U/mL
ACL TOP Familie 0 - 1,1 U/mL
Intended use
Automated chromogenic assay for the quantitative determination of unfractionated heparin (UFH) and low molecular weight heparin (LMWH) activity in human citrated plasma on the IL Coagulation Systems. Summary and principle
Heparin is the most frequently used antithrombotic drug. The biological activity of this sulphated glycosaminoglycan resides in its ability to accelerate (up to 2000-fold) the inhibitory effect of antithrombin on coagulation proteases. In recent years, it has been shown that LMWH, besides being as useful therapeutically as UFH, also has a longer half-life.
The Heparin kit is an assay based on a synthetic chromogenic substrate and on Factor Xa inactivation. Heparin levels in patient plasma are measured automatically on IL Coagulation Systems in two stages.
1. Heparin is analyzed as a complex with antithrombin present in the sample. The concentration of this
complex is dependent on the availability of antithrombin. In order to obtain a more constant concentration of antithrombin, purified human antithrombin is added to the test plasma.1 Factor Xa is added in excess and is neutralized by heparin-antithrombin complex.
2. Residual Factor Xa is quantified with a synthetic chromogenic substrate. The paranitroaniline released is
monitored kinetically at 405 nm and is inversely proportional to the heparin level in the sample.2
Since different kinds of UF- and LMW- Heparins have their own specific anti-Factor Xa activity, the same kind of heparin as is used in the patient sample should also be used for calibrating the standard curve.3,4 Composition
The Heparin kit consists of:
S Chromogenic substrate (Cat. No. 00020009410): 1 x 4 mL vial of the lyophilized chromogenic substrate S-2765, N-α-Z-D-Arg-Gly-Arg-pNA.2HCl (3 mg/vial) and bulking agent.
E Factor Xa reagent (Cat. No. 00020009420): 1 x 5 mL vial of a lyophilized preparation containing purified
bovine Factor Xa (68 nkat/vial), T ris-buffer, EDT A, sodium chloride and bovine serum albumin.
A Antithrombin (Cat. No. 00020009430): 1 x 3 mL vial of a lyophilized preparation containing human
antithrombin (3 IU/vial), T ris-buffer, EDT A, sodium chloride and bovine serum albumin.
B Buffer (Cat. No. 00020009440): 1 x 8 mL vial of a concentrated solution containing T ris-buffer, pH 8.4,
EDT A, sodium chloride and detergent.
PRECAUTIONS AND WARNINGS:
The material in this product was tested with FDA cleared methods and found nonreactive for Hepatitis B surface Antigen (HBsAg), Anti-HCV and HIV antibodies. Handle as if potentially infectious.5
Hazard class: None
Risk phrases: None
Safety phrases: None
All animal products should be treated as potentially infectious.
This product is For in vitro Diagnostic Use.
Preparation
Chromogenic substrate: Dissolve the vial contents with 4 mL of CLSI T ype CLR water or equivalent.6 Replace the stopper and swirl gently. Make sure of the complete reconstitution of the product. Keep the substrate at 15-25°C for 30 minutes and invert to mix before use.
Factor Xa reagent: Dissolve the vial contents with 5 mL of CLSI T ype CLR water or equivalent.6 Replace the stopper and swirl gently. Make sure of the complete reconstitution of product. Keep the reagent at 15-25°C for 30 minutes and invert to mix before use.
Antithrombin: Dissolve the vial contents with 3 mL of CLSI T ype CLR water or equivalent.6 Replace the stopper and swirl gently. Make sure of the complete reconstitution of product. Keep the reagent at 15-25°C for 30 minutes and invert to mix before use.
Buffer: Dilute the necessary quantity of concentrated buffer 1:10 (1+9) with CLSI T ype CLR water or equivalent.6 Mix before use.
Working buffer: T o 24 mL of diluted buffer add 1 mL of reconstituted antithrombin reagent.
Note: An instant opalescence will occur in the lyophilized reagents but it will fade away within 2 minutes.Reagent storage and stability
Unopened reagents are stable until the expiration date shown on the vial when stored at 2-8°C.
Chromogenic substrate - Stability after reconstitution: 7 days at 15°C, 3 months at 2-8°C in the original vial or
48 hours at 15°C on the ACL Futura/ACL Advance Systems and ACL TOP® Family.
Factor Xa reagent - Stability after reconstitution: 7 days at 15°C, 3 months at 2-8°C in the original vial or 48
hours at 15°C on the ACL Futura/ACL Advance Systems and ACL TOP Family.
Antithrombin - Stability after reconstitution: 3 months at 2-8°C in the original vial.
Buffer - Opened reagent is stable 3 months at 2-8°C.
Working buffer - Stability after preparation: 7 days at 15°C and 2-8°C in a closed container or 48 hours at 15°C
on the ACL Futura/ACL Advance Systems and ACL TOP Family.
For optimal stability remove reagents from the system and store them at 2-8°C in the original vial.
Instrument/test procedures
procedure instructions.
Note: A cleaning cycle is recommended after running the Heparin assay on the ACL Classic (100-7000)
Systems.
Specimen collection and preparation
Nine parts of freshly drawn venous blood are collected into one part trisodium citrate. Refer to CLSI Document
H21-A5 for further instructions on specimen collection, handling and storage.7
Standardization
For preparation of the 0.8 U/mL standard use the same heparin as used for patient therapy.
Please Note: When preparing the 0.8 U/mL standard depending on the instrument being used either calibration
plasma or Normal Pooled Plasma (NPP) should be used.
ACL TOP Family: Normal Pooled Plasma (NPP) should be used in preparation of the 0.8 U/mL standard.
ACL Futura/ACL Advance: As indicated in the Operator’s manual, calibration plasma should be used in
preparation of the 0.8 U/mL standard.
ACL ELITE/ELITE PRO/8/9/10000: As indicated in the Operator’s manual, calibration plasma should be used in
preparation of the 0.8 U/mL standard.
ACL Classic (100-7000): As indicated in the Operator’s manual, Normal Pooled Plasma (NPP) should be used
in preparation of the 0.8 U/mL standard.
Additional reagent and control plasmas
The following are not supplied with the kit and must be purchased separately.
Americas and Pacific Rim Europe
Cat. No. Cat No.
Calibration plasma 0020003700 0020003700
Cleaning solution 0009831700 0009831700
Cleaning agent 0009832700 0009832700
Quality control
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establish its own mean and standard deviation and should establish a quality control program to monitor
laboratory testing. Controls should be analyzed at least once every 8 hour shift in accordance with good
laboratory practice. Refer to the instrument’s Operator’s Manual for additional information. Refer to Westgard et
al for identification and resolution for out-of-control situations.9
Results
Heparin results are reported in U/mL. Refer to the instrument’s Operator’s Manual for additional information.
Limitations/interfering substances
Heparin results on the ACL and ACL Futura/ACL Advance Systems are not affected by hemoglobin up to 200
mg/dL, bilirubin up to 20 mg/dL and triglycerides up to 700 mg/dL.
Heparin results on the ACL TOP Family are not affected by hemoglobin up to 375 mg/dL, bilirubin up to 25
mg/dL and triglycerides up to 1630 mg/dL.
Expected values
T o obtain an optimal effect with minimum risk of bleeding or thromboembolic complications the heparin activity
should be in the range recommended by the heparin manufacturer.10
Performance characteristics
Precision:
Within run and total (run to run and day to day) precision was assessed over multiple runs using two levels of
sample of both UFH Heparin and LMWH Heparin.
ACL® Family Mean (U/mL) CV % (Within run) CV % (Total)
UFH 0.77 1.84 2.18
UFH 0.23 7.76 8.23
LMWH 0.79 2.68 3.09
LMWH 0.23 7.99 9.69
ACL Futura/ACL Advance Mean (U/mL) CV % (Within run) CV % (Total)
UFH 0.52 5.7 7.3
UFH 0.26 9.1 10.0
LMWH 0.76 4.1 4.5
LMWH 0.42 6.2 7.9
LMWH 0.22 10.7 11.9
ACL TOP Family Mean (U/mL) CV % (Within run) CV % (Total)
UFH 0.82 1.8 6.4
UFH 0.53 3.4 4.3
UFH 0.25 4.6 8.5
LMWH 0.86 2.4 4.4
LMWH 0.49 6.1 8.2
LMWH 0.25 5.7 11.3
Correlation:
System slope intercept r Reference method
ACL Family 0.968 0.014 0.988 IL Heparin (Xa)
ACL Futura/ACL Advance 0.944 0.035 0.989 IL Heparin (Xa)
ACL TOP Family 1.012 -0.005 0.992 HemosIL Heparin (Xa)
on ACL Advance
The precision and correlation results were obtained using specific lots of reagent and controls.
Linearity:
System
ACL Family and ACL Futura/ACL Advance 0 - 1.0 U/mL
ACL TOP Family 0 - 1.1 U/mL